27 dec. 2008

Första efter julhelgen



Trodde att det skulle vara rejält kallt idag men istället var det några grader över nollan. Vattenståndet var nere på normalt så jag bestämde mig för att ta en eftermiddagstur på egen hand. Förutsättningarna kändes bra redan på väg till båten och väl framme vid vattnet såg det riktigt lovande ut. Eftersom jag bara hade några timmar fiske innan mörkret på mig valde jag att fokusera på en sträcka som brukar ge bra med fisk vid denna tid på året.

Redan i första driften dök det ena flötet och en lång drillning avslutades tyvärr med en förlorad fisk precis innan jag fick möjlighet att se den. Ganska snart var det dags igen och en välkonditionerad fisk runt 5 kilo fick hälsa på mig i båten, snabb avkrokning och tillbaka igen. Jag har de senaste turerna testat att tackla med en enkelkrok i munnen på mörten och som vanligt en trekrok baktill. Krokningarna har blivit riktigt klockrena med enkelkroken sittandes perfekt i mungipan på gäddan. Även idag körde jag denna tackling och återigen satt fiskarna perfekt med enkelkroken i mungipan.

Det fortsatte vara en händelserik dag som avslutades i skymningen med ett dubbelhugg. Totalt landade jag 7 fiskar och tappade 3. Ingen jättefisk idag heller men de två största låg runt 5 kilo. Nu känns det riktigt hett och förhoppningsvis blir det fler chanser inom kort.

Väder: Mulet och vindstilla, ca 3 grader i luften

Inga kommentarer: