6 maj 2010

Dubbla dubbelhugg och ”årets” lax missad vid håvning!



Återigen var det kanonförutsättningar för laxtrolling och igår hade jag Roggan med mig från Team Black Sheep.

Nattens vind lovade en del vågor på morgonen så vi hade inte allt för bråttom ut. Strax efter 09.00 kastade vi loss för att återigen jaga storlax. Vi han inte mer än vända båten förrän några danska trollare vinkade in oss till bryggan mitt emot. De hade slut på ström och behövde hjälp med att bogseras in till rampen vilket vi självklart ställde upp med. Det tog oss 15 minuter och givetvis bjöd de på ett par Elephant öl för besväret….

När vi väl kom iväg hade vi endast 20 minuters transport innan vi saktade ner till trollingfart och fick i prylarna. Vi började runt Wp11 och satte kurs mor Ruski där det fångats en hel del lax dagen innan. Efter några timmar fick vi första bekräftelsen på att vi var rätt på det då det drog till på 2 djupriggsspö samtidigt. Laxen på min sida bestämde sig för att gå av lika fort som den smällde på men Roggans lax hängde med hela vägen och vi hade en 6.5 kilos i baljan.

Givetvis svängde vi om och gick tillbaka mot samma punkt när vi väl fått i alla 12 spöna igen och ganska snart var det dags igen. Denna gång var det på båda ytspöna på min sida, som var riggade med Ismo Mag bakom 20 respektive 40 grams bly. Det var klockrena hugg och båda fiskarna drog i väg med bra fart en rejäl sträcka och det var uppenbart att den ena var av grov kaliber då rusningen gick i ”180”. Vi bestämde att jag skulle börja drilla den största laxen samtidigt som Roggan började rensa spö och förbereda håvning. Den andra laxen fick bogseras under tiden.

Laxen hade tömt drygt halva rullen innan den lugnade ner sig och en seg kamp kunde påbörjas. Efter ca 20 minuter av långsam hemtagning fick vi visuell kontakt med laxen och det rörde sig om en fisk i 10-kilos klass.

Laxen höll emot bra och höll sig ca 3 meter parallellt med båten och ville inte alls komma in trots att jag satte ganska hård press på den. Ett par gånger fick den spel och drog rakt ner 5-6 meter för att sen komma upp igen. Roggan kunde nästan håva men den behövde komma in en knapp meter till. När jag äntligen kände att den var redo för att håvas pressade jag in den en ”sista” gång och Roggan skulle precis håva när kroken släpper från käften och draget kommer flygande rakt emot mig #”&/’**^¨¤#%&……………………. Givetvis enorm frustration och besvikelse för oss båda men det är bara att bita ihop då det är en ovidkommande del av en trollares vardag.

Laxen som bogserats i snart 30 minuter fanns ju som tur var kvar och den vevades in för att enkelt håvas och ytterligare en 5+ lax låg på durken. Trist som satan att bomma en så fin fisk men som sagt sånt är livet. Resterande del av dagen bjöd inte på några fler laxar bortsett från en ”bebis” som fick gå tillbaka. I övrigt var det en fantastisk dag med strålande sol, bra aktion och trevligt sällskap.

Väder: Sol, svag vind och allmänt underbart

Inga kommentarer: