21 okt. 2012

Svågerfiske



Äntligen en lugnare period mellan ruskvädren och nu med riktigt höga temperaturer för årstiden dessutom. Min gode svåger John som ännu inte varit med på trolling gastade för dagen. Vi anlände Simrishamn strax efter 07:00 och ca 1 h senare slog vi av på farten för att skicka i prylarna. Det blev en hel del fokus på de ”pedagogiska” fisket då John var totalnovis på trolling. Jag hinner sänka ner min rigg ca 40 fot innan jag bryter för att stötta min gast med sättningen. Några minuter senare när jag skulle ge mig i kast med min egen riggning igen smäller det till i ett av de spön som jag var på väg att sänka ner till 80 fot. Vi har alltså knappt fått i prylarna innan jag står och drillar dagens först kämpe. Stor flasher framför en stive på endast 40 fot var melodin idag tydligen...
Trots lite ovana vid håvningen lyckades John med bravur landa en lax i kanonkondition på ca 8 kilo.

Vi fick tillslut alla 8 spö i vattnet och inte långt senare var det dags igen. Nu var det gastens tur att drilla en lax som bjöd på ett riktigt långrus men sen kom ganska snällt. Även denna trots lite trubbel kom upp i båten. I princip identisk i längd med första laxen men något grövre, vägandes dryga 8 kilo. Vilken dag vi fick uppleva, redan efter ett par timmar hade vi 2 fångat 2 superfina laxar. Vi hann inte filosofera så hemskt länge över hur bra vi hade det innan det var dags igen. Åter igen ett hugg bakom en stor flasher längst ner på riggen och problemfritt fick vi in även denna fisk och nu låg minsann 3 laxar i samma kaliber på durken.

Riktigt nöjda var vi men fortfarande hade vi många timmar kvar. Tyvärr började det samla sig en hel del båtar i området och det kände på nått sätt inte lik hett längre. Vi drog oss lite längre ut för att få mycket ”eget” vatten, trots allt mer betesfisk på lodet ville ingen lax vara med i matchen och resten av dagen var njutningen ”bara” sol och bleke. Vi bröt redan vid fyratiden då inget hade hänt på några timmar.

Väder: Soldis och bleke, ca 10 grader i vattnet och 15 i luften


Inga kommentarer: