23 maj 2017

Hasslö v.10 och v.20

Årets Hasslöäventyr var planerat till 7 dagar dvs hela v.19. Traditionsenligt var det jag och svåger John som skulle fiska och vi var minst sagt förhoppningsfulla inför detta då vi hade så många möjliga dagar att fiska. Problemet (som så ofta) var att vädret såg allt sämre ut ju närmare vi kom avfärd. I sista stund bokade vi om boendet så att vi kom upp redan på lördag  i v.18 för att få i alla fall två dagar i början som såg vettiga ut. Veckan innan hade det blåst styv nordan vilket gjorde att vattnet var kallare än normalt och fullt av skit som tryckts ut från innervikarna. Blåstång i ytan och ålagräs precis överallt under ytan. Vi startade utanför Tärnö och lyckades att kroka en 6 kilos nästan direkt, bra start :)…..Mer hände inte första dagen.

Andra dagen satsade vi på sträckan Gåsafeten- Tärnö men trots fina förhållanden fick vi inget annat än mängder med ålagräs på krokarna, någon torsk och blåstång på paravanerna….. Måndagen blåste bort men på tisdag fick vi en ny chans. Vi gjorde då ett försök på sträckan sydväst Ytterknuven och ner mot Jagarvraken där några finare laxar hade kommit upp på söndagen. En lax på ca 4 kilo fick vi men i övrigt endast en massa gräs och tång….  På eftermiddagen  blev vinden för jobbig så vi valde att bryta. Ofrivillig vilodag på onsdagen med hopp om en nya chanser dagarna efter. Dessvärre såg det eländigt ut för resten av veckan så vi fick erkänna oss besegrade och packade ihop för hemfärd på torsdagen. Otroligt tråkigt att få ut endast 3 dagar av 7 möjliga men så är det allt för ofta. Det var snarare vår än vinter denna veckan och vi fick till och med skrapa rutorna någon morgon och knacka is i båten

Söndagen i v.19 såg åter fin ut så jag och Dennis bestämde att vi skulle göra ett försök nere i Simris. Dagen var vädermässigt fantastisk men förutom en babylax fiskade vi tomt. Det var ändå bra att vi fick fiska in oss då vi bestämde att göra ett nytt försök uppe vid Hasslö följande fre-lör om förutsättningarna var rätt. Veckan gick och otroligt nog såg det ut att bli superväder till helgen :)

Det blev då som planerat en tvådagars tur upp till Hasslö. Fredagens fiske bjöd på strålande väder och dagen slutade med två laxar där båda högg på ismo magnum i ytan. Inga monster men välgödda laxar i 7-8 kilosklassen. Den större bjöd på fantastiska luftsprång och en grym fight.

Dagen efter ringde klockan 04:00 och första hugget kom redan klockan 05.53. Den laxen högg på en ismo magnum i ytan, ca 5 kg. Lite senare får vi ett riktigt bra hugg på... ja ni förstår en ismo magnum i ytan. Denna är riktigt stark och går riktigt djupt och vill inte komma nära båten. I samma veva börjar en rulle på djupriggen att knarra och Dennis landar snabbt en ca 7 kilos som självklart också högg på en ismo magnum. Tillbaka till min fisk. Den är nu riktigt nära båten men går fortfarande någon meter under ytan och kryssar både till höger och vänster. Slutligen lyckas Dennis håva den efter en fin fajt och fisken väger mellan 11-12 kg. Nästa hugg är på en ismo giant, längst ner på riggen. Denna går djupt och uppskattningsvis väger den ca 12 kilo. Vi fiskar vidare och har det riktigt trögt men tillslut får vi ett galet rigghugg som tyvärr ganska omgående slutar i ett linbrott. På kvällen börjar det blåsa upp och vi river grejerna och puttrar hemåt. Äntligen bra fiske igen och en fin avslutning på denna vandringssäsong.