18 maj 2015

Årets Hasslöäventyr är avklarat

Då var det äntligen dags att lägga en långhelg på Hasslö med siktet inställt på vandingslax. Svåger John som i vanlig ordning gastar på denna traditionstyngda helg var laddad så till den milda grad att han handlade mat för tre veckor istället för tre dagar men det är en helt annan historia…..

Vi gav oss av på torsdagen dvs Kristihimmelfärdsdag för att komma igång med fisket runt lunch då vinden skulle vara avtagande på morgonen. Väl på plats fick vi i båten men konstaterade samtidigt att det var pyspunka på det ena trailerdäcket. Inte mycket att göra åt det när man inte har tankarna på nått annat än fiske. Vi hade ganska klent med info om var vi bäst skulle lägga fisketiden då det varit riktigt trögt fiske senaste tiden så vi valde att testa ett för oss nytt område ganska nära hamn.

Efter en kortare båtfärd slog vi av på farten och lodade direkt en hel del fisk och turligt nog även varmare vatten vilket är en fin kombination. Det var endast ett par båtar till i området så vi fick fiska tämligen ostört. Det dröjde några timmar innan vi mötte en båt hyfsat när som just då drillade storlax vilket bekräftades över radion en 20 min senare då de rapporterade om en vandrare på 17+. Nu var vi övertygade om att vi låg helt rätt och mycket riktigt strax därefter smäller det till på gastens sida. Längst ut på ett paravanspö tacklat med 25 gram bly och klassisk Ismo Mag gul/silver sitter en krokad lax som stökar och hoppar i ytan på lång lina. John greppar spöet och kampen kan börja. Allt går vår väg och en  stund senare håvar jag en riktigt fin lax som väger in på ca 12.5 kg. Glada som två spelemän kunde vi inte be om en bättre start, nu var det bara 15+ som fattades och vi hade minst två dagars fiske framför oss. Vi fiskade på till det började skymma men mer än så här blev det inte på dag 1.

Dag 2
Vi såg framför oss en riktigt lång dag med fina väderförutsättningar så vi hade inte allt för bråttom på morgonen. Vid niosnåret var vi igång i samma område som dagen innan. Efter en kortare repa var det dags igen och nu var det min tur att känna på laxtrycket. Det högg klockrent på översta djupriggspöet på 30 fot på ännu en klassiker dvs Ismo Mag svart/silver. Denna lax var ordentligt pigg och bjöd på fina rusningar och bra motstånd trots att det till slut bara vägde in på drygt 6 kilo. Vi var ordentligt tillfreds med starten då det efter gårdagens fiske var uppenbart att det var svårt där ute och många team gick boom. Vi fiskade på några timmar innan det började blåsa så smått. Ingen direkt fara men ändå i motsats till vad prognosen hade lovat. Ganska snart tilltog vinden ytterligare och vid 14-tiden var det direkt oskönt med rejäla rullningar så vi tog beslutet att bryta för att fixa traillerdäcket istället.

Dag 3
Sista dagen och nu visste vi att vinden skulle komma på eftermiddagen så vi räknade med att bryta innan tre för hemfärd. Trailerdäcket var inte lagat däremot var båda däcken utbytta och hur det gick till orkar jag inte skriva om men det inkluderade många mils körning, punkaspray som inte alls funkade och en rejäl kostnad på Däckia i Karlskrona efter motorvägskörning i 30 km/h……. Vi hade i alla fall en jävla röta att vi fick det fixat och slapp bli strandade på Hasslö resten av helgen. Tack till Christoffer på Däckia i Karlskrona, vilken hjälte du är som bland annat steg upp 04:30 en lördag morgon för att hjälpa två desperata trollingmuppar!! Nog om det och tillbaka till fisket. Vi satsade på klassiska Hasslö positioner så att vi skulle ha vinden i ryggen för att kunna trolla oss tillbaka när det började blåsa på. Vi hade riktig tur då vi hittade en fläck som återigen höll betesfisk och varnare vatten. Ett par timmar in i dagen var det dags igen och John stod där med spöböj glad som bara han kan vara. Nu var det bakom en paravan nära båten och på kort släpp som en lax hade fattat tycke för en NK M80 i watermelon. Allt gick fint och ganska snart hade vi återigen 10+ i håven. Sjukt nöjda men visst vill vi ha 15+ och det är det vi är där för men en lax är 1000 gånger bättre än ingen lax. Vinden kom som väntat och vi trollade oss in på det grunda i medsjö och var tillbaka i hamn för hemgång strax innan 15:00.

Ja så gick det på Hasslö 2015 J

Väder: en hel del vind, soligt och 7.8 till 9 grader i vattnet.