13 maj 2007

Lax i plural



I dag gästade jag systerbåten The Beauty och trollade en heldag nere vid Simrishamn. Efter en osedvanligt trög säsong 2007 fick vi äntligen känna på laxdrillning både en och flera gånger. Dagen började som vanligt trögt men kom igång bra på eftermiddagen. Magnus fick påslag på nedersta djupriggsspöet vid tvåtiden och en fantastiskt kämparvillig lax på dryga 9 kg bjöd på både luftakrobatik och snabba rusningar.

Någon timme senare var det min tur att drilla en stark lax av liknande storlek (8.6kg). Denna fisk visade också enorma krafter och drog rakt över från styrbord- till barbordsida och nästan körde om båten. Efter några långa rusningar bakåt lyckades den även trassla in sig i Magnus båda yellow birds. Till slut var den färdig och kunde ganska problemfritt håvas. Under tiden min lax stångades med mig fick även Magnus turen att drilla ytterligare en fisk. Detta var årets först öring och en grann sådan på drygt 5.5kg.

Något överraskad stod vi helt plötsligt med tre fina fiskar i baljan. Lyckan var inte slut där visade sig då jag fick glädjen att borda min andra lax för dagen även den en silverblank torped på 5.6kg.

En otroligt skön dag gick till ända och det kunde inte ha fördelats mer rättvist så nu är trolling humöret på topp igen efter ett antal sega resultatlösa pass. Väder: Växlande molninghet, ca 7 sek/m vind, 8.5 grader i vattnet