17 sep. 2007

Hösten är på gång



Sommaren som aldrig kom är lär heller inte visa sig i september likt tidigare år. Fördelen med det är att gäddsäsongen kan både bli tidig och riktigt lång vilket passar mig utmärkt. Som sagt sommaren blev det inte mycket med men i vanlig ordning har det varit väldigt lugnt på fiskefronten. Efter Söröya blev det ett par veckor helt fritt från fiske vilket är helt OK då man är ganska sliten efter en lång vårsäsong med trolling och sen avslutning i Norge.

Ett par turer med The Beast blev det i alla fall med fokus på Skäldervikens makrillar samt en fin jiggfiskerunda på sundet. Makrill fångade vi i hundratals och de blev en hel del hemmarökta filéer. Torsken i sundet nappade friskt mitt i sillstimmen och jag. Karl-Johan och vår gäst Magnus hade en underbar augustidag späckad med pigga torskar mellan 2 och 6 kilo.

Nu när hösten äntligen börjar visa sig på allvar och vattentempen är nere på 10 grader har vi på allvar börjat fokusera på gäddfisket igen. Några turer i våra lokala vatten har vi fått till men resultatet har tyvärr varit ganska mediokert och konditionen på fisken har varit allt annat än fet. Ingen fisk över 5 kg har fått syna båten än. Även Blekinge har besökts för första gången i höst närmare bestämt igår då jag och Magnus testade både nya vatten och Magnus nya gäddracer. Förutsättningarna var optimala men lik förbannat blev det ännu en trög dag med få och slanka fiskar.

Snart är det säkert i full gång med höstfisket i all fall och om några veckor hoppas jag kunna avlägga rapporter om feta gröna damer :)

Inga kommentarer: