1 dec. 2008

Bananer, snipor och mete



Allt blir inte som man tänkt sig, så kan man sammanfatta de senaste veckornas fiske (eller icke fiske). Vi hade ju som sagt länge sett fram emot höstens stora gäddträff i Blekinge då vi var 12 man som skulle kora höstens gäddkung. Allt var ordnat och alla var laddade till tänderna då ”kung bore” bestämde sig för att göra entré lagom till vår planerade helg L.

Väderprognosen lovade helt plötsligt totalomslag och det skulle minst sagt bli vinter m.a.o. usla fiskeförhållanden. Det var inget annat att göra än att ställa in spektaklet och hoppas på att finna en helg längre fram då vi kan få tillgång till de redan betalade stugorna. Vi skulle ju ha fiskat fre-sön och faktum var att torsdagen såg fortfarande helt ok ut och det var sista dagen innan nordan och minusgraderna skulle göra intåg över landet. Jag, KJ och Anders bestämde oss snabbt för att ta ledigt på torsdagen (vecka 47) och kör en dagstur tillsammans med Pär (Muskytracker).

Vi gick upp i svinottan och styrde trailerekipaget mot för mig nya jaktmarker i skärgården. Snabb upphämtning av Anders och sen var vi på plats ett par timmar senare och mötte upp med Pär. Fisket började kanon då jag och KJ hade hugg i våra första kast och drillade in ett par ”större” snipor. Vi fiskade två man i varje båt och följdes åt under förmiddagen. Efter att ha fiskat av diverse platser med lite ströfisk hittade vi till slut melodin för dagen och Anders och Pär startade ett ihållande sniprace ca 30 meter från mig och KJ som inte hade ett känn!?Under 20 minuter hade de med råge landat fler än 20 gäddor och vi stod mest och funderade på vad felet var då vi fortfarande endast hade fått ett fåtal i båten varav KJ stod för merparten.

Jag kom osökt att tänka på "skrönan" om att bananer på en fisketur ska vara det absolut sista man ska ha med sig…. Även om jag mest skrattat tidigare åt detta var jag tvungen att kolla med KJ om han hade bananer med sig, och det hade han. I min iver över att han snabbt måste göra sig av med den glömde jag att jag även själv hade en banan i väskan. Med svansen mellan benen fick även jag upp min banan och käkade upp den i två tuggor sen skickade vi skalen över bord. Först kastet efter detta och jag hade krokad fisk J. Sen gick jag från 1 fångad fisk till 8 st under resterande 2 timmar av den dagen. Jag är nu övertygad om att bananerna får stanna hemma i fortsättningen.

Vi kunde summera den dagen med totalt 49 landade gäddor på två båtar men tyvärr ingen av större kaliber. Anders lyckades bäst med storleken och hade 2 st strax under 5 kilos strecket. Detta pass har nu ett par veckor på nacken och i helgen var det dags för nästa gäddpass vilket fick bli mete i rinnande vatten. Jag körde ett intropass men Öjje som ska bli kung på mete med min hjälp ;). Vi hade riktigt fina förutsättningar och trodde att dagen skulle kunna ge oss ett gäng välmatade madammer. Tyvärr hade vi på tok för små betesfiskar men det gick ändå att få upp gäddor även om alla utom 1 var slipsar. Dagens sista av 7 fiskar var en fin normalkonditionerad dam på 6.2 kilo och 98 cm. Nu är det dags att nöta lite mer med metet och hoppas på att få återuppleva fjolårets succé.

Väder: mest kallt och lugnt. 

Inga kommentarer: