11 okt. 2009

Barnkalas gäddfiske och mer barnkalas



Oktobermånad är en ren orgie i kalas då halva släkten och några till tvunget ska fylla år på en och samma gång. Det var således med stor förvåning jag bevittnade frun när hon föreslog att jag kunde sticka ut och fiska trots att helgen redan var uppbokad med 3 olika kalas. Jag var ju inte direkt långsam med att ta tillfället i akt då förutsättningarna för lyckat gäddfiske verkligen rådde.

Jag och KJ laddade för en satsning på insjögädda och med ca 20 pigga mörtar i spannen riggade vi vars ett spö och drog i gång årets första flötestrolling. Ganska omgående hade KJ hugg och en mindre gädda drillades med säker hand in till båten för att snabbt få friheten åter. I jämn takt fortsatte sedan huggen att komma och ganska snart drillade vi gäddor av lite grövre mått. Efter drygt en timmes trollande var gäddorna verkligen i stöten och en välkonditionerad fisk på 7.5 kilo högg på mitt tackel endast ett par meter bakom båten när vi var på väg att tackla om. Riktigt kul med lite vettig storlek och välkonditionerad fisk är ju extra roligt.

Nu hade vi flytet med oss och ganska kort efter jag returnerat dagens fisk hade vi dubbelhugg och glädjen att drilla fisk samtidigt. Denna gång var det återigen av bättre storlek och upp i båten kom ännu en på 7.5 till KJ och en lika lång men 1 kilo lättare till mig. När vi summerade dagen hade vi 15 fiskar landade och endast några som gått förlorade. En mycket trevlig och lyckad dag på vattnet med andra ord.

Väder: växlande molnighet med inslag av sol, måttlig vind och ca 13 grader i luften och 9 i vattnet

Inga kommentarer: