18 juni 2010

Sommarfisket igång

Efter en veckas solsemester med familjen och påföljande start av nytt jobb har fisket av förklarliga själ kommit lite efter men i går var det återigen dags för ett efterlängtat pass.

Då vi nu har ljust fram till 22.30 på kvällarna känns det motiverat att även fiska på vardagar efter jobbet och givetvis får de bli så lokalt som möjligt för att få ut maximalt med fisketid. Då värmen återigen har hittat till Skåne kändes det rätt att satsa på vertikalfiske efter gös. KJ och jag hade bestämt att vi skulle göra ett försök på gösarna från min Linder då det lovades svaga vindar vilket är ett måste för att ta en så pass liten båt ut på öppet vatten.

Vid sjutiden hade vi alla prylarna på plats och båten i vattnet, då det endast är några minuter till första fiskeplatsen var vi i gång snabbt och KJ landade omgående 2 gösar av godkänt mått. Jag fick vänta lite längre men sen högg det även på min jigg som studsade över hårdbotten på några meters djup. Vi körde på tidigare beprövade platser och gösarna trillade in med jämna mellanrum. Ganska snart hade vi över 10 st landade. Vi bestämde oss för att flytta runt ofta och även 30 minuters trolling han vi med innan vi drog ut mot djupare vatten.

När vi nådde ungefär det dubbla djupet från första fiskeplatsen lokaliserade vi en liten grundtopp som har bra potential att hålla lite högre snittvikt på fisken. Nu hade vi sista chansen då det började skymma. Så fort vi släppte ner hade vi kontakt med gös och i jämn takt högg dem och samtliga var av bättre storlek. Efter en stund fick jag ett hugg som kändes både tyngre och annorlunda från tidigare kontakter och jag misstänkte gädda. Mycket riktigt var det en gädda och den fick snabbt friheten åter. KJ satte strax efter ett ordentligt mothugg och när man såg spöklingan krökas enda ner till rullfästet förstod vi att detta nog var dagens bästa gös. Upp kom en riktigt ryggbred och vacker fisk som drog Samsonvågen ner till 3.2 kg. Efter fotografering fick hon simma tillbaka och vi kunde summera dagen till 27 gösar i båten varav vi sparade några matfiskar.

Väder: sol, svaga vindar, 20 grader i luften och 19 grader i vattnet.