22 dec. 2011

Abrupt avbrott och vägen tillbaka



4 dagar innan avresa till Panama för mitt livs drömfiskeresa hamnade jag i ett akut läge av svåra bröstsmärtor, yrsel och hyperventilering. Tidigt på morgonen den 6/12 ringde frun 112 och 15 min senare satt jag i TV-soffan med EKG och syrgas samt intravenöst morfin.

I ambulans kördes jag sen i ilfart till LUS för vidare undersökning. Det konstaterades att jag hade akut lungemboli (proppar i höger lunga). Bortsett från de fysiska smärtorna (som alltid går över) är den mentala biten tuffast att hantera. Varför hände detta mig, vad utlöste det, hur ska jag träna och äta i framtiden….!!?? Många är de funderingar som snurrar i huvudet efter vad som hänt mig.

Idag tog jag i alla fall beslutet att för första gången på 3 veckor testa mig fram i gymmet för att se hur kroppen svarar på vikter och ansträngning av andning och puls. Mitt mål var att få upp puls och flås men att aldrig tänja gränserna och ta ordentlig vila mellan seten. Det fungerade över förväntning och efter ca 30 min var jag nöjd med att känna muskelpump ha bra flås och fått bli lite svettig.

Fiskeresan blev såklart aldrig av för mig men för de 10 andra som åkte var det ett fantastiskt äventyr, mer om detta kan det läsas om på Magnus blogg: http://toppad.blogspot.com/2011/12/annu-fler-bilder-fran-panama.html

Nu satsar jag på att bli 100% återställd och ser med tillförsikt fram emot ett 2012 med god hälsa om många fina fiskeäventyr som ska toppas med en Panamaresa nästa vinter.

God Jul och Gott Nytt 2012

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan Staffan! Inte kul. Krya på dig o ha en go Jul!
mvh
Mio

Lennart / Motala sa...

Hälsan är viktigare än alla fiskar i världen. Tänk på nära och kära.

Erik Walmann sa...

Dette fisker du gubben :-) ha en riktig flott jul til deg og dine.