30 dec. 2011

Premiärfiske med gudsonen



Ebbe min gudson fick sitt första fiskespö av mig i julklapp och även ett löfte om att få följa med på gäddmete så snart som möjligt efter julafton. Trots rådande blås- och regnväder lyckades vi pricka in en eftermiddag med sol och för årstiden väldigt milda temperaturer.

Jag hade Anders med mig i båten för att reka vatten och se om gäddorna var på humöret för att möjliggöra bästa möjliga upplevelse för en förväntansfull 7-åring. Vi sjösatte och hann få ett par gäddor innan Ebbe anlände till vattnet, skjutsad av mamma Malin. Vi hade redan en smällfet men kort gädda säckad så att Ebbe skulle få se vad som väntade ute på vattnet. Efter foto och release av den fisken gjorde vi en kortare förflyttning och tacklade Ebbes nya spö.

En fin mört åkte på hans tackel och i vattnet åkte den. Max 10 sekunder tog det innan flötet dök med full kraft av en hungrig gädda i andra ändan av linan. Ebbe stod redo när jag hjälpte honom med mothugget sen drillade han stolt själv under glada tillropa och påhejande från mig och Anders. Ebbe var grym men ett litet ”hjälp Staffan” fick han ur sig under den eminenta drillningen. Gäddan kom in till båten och handlandades av mig för att sen följa med en kort stund upp på land för fotografering tillsammans med den stolta fångstmannen.

Efter denna lysande start blev den inga fler gäddor ända fram till båten men ett par hugg och någon drillning till hans med innan vi bröt för dagen då Ebbe var nöjd och lite väl kall om fötterna.

Stolt gudson kördes hem till mamma och en lika stolt gudfar körde vidare hem nöjd och belåten efter en mycket lyckad start på vad jag hoppas är starten på ett livslångt intresse för sportfiskets underbara värld.

Väder: Soligt, vind runt 10 m/sek, ca 8 grader i luften

Inga kommentarer: