13 apr. 2013

STT tävling dag 1 och 2

Helgen bjöd på perfekta vindförhållande men tyvärr som alltid när vårvärmen kommer rullar dimman in tjockt :(

Lördagen var det i alla fall tillräckligt bra sikt för att våga sig ut men blankt hav och dimma brukar inte resultera i huggvillig lax. Vi körde ca 20 distans från Simrishamn innan vi slog av på farten för att börja sätta våra 12 spö. När 3 spö var ute small det på ordentligt i ytan på en Toby 30 gram i koppar. Anders var snabbt på spöet och fajten med en hoppglad lax var igång. Några minuter senare var den i håven och vi kunde inte ha fått en bättre start.

Uppenbarligen var vi på rätt plats och antalet bågar på lodet duggade tätt. Team Magic som också var i området fick ett dubbelhugg samtidigt som vi drillade lax. De andra två båtarna vi hade kontakt med fick inget. Vi hade goda förhoppningar om fortsatt bra fiske men tyvärr trots mängder med lax på ekolodet ville de inte vara med i matchen. Vi kämpade på resterande timmar på ett litet område men när det var dags att vända tillbaka hade vi fortfarande bara en lax i baljan.

Väl i hamn konstaterade vi att det hade varit trögt för alla och vår lax på 8 kg var sjätte största för dagen. Dag två välde dimman in direkt vid start och vi körde endast en kort sträcka för att konstatera ganska fort att dimman var där för att stanna så vi bröt och avslutade tävlingen med endast 1 lax.

Ny tag till helgen, våren är definitivt här med hela 18 grader på hemmaplan igår kväll så det lär vara risk för dimma ett tag framöver tills vattnet hunnit värmas upp.