14 maj 2013

Blekinge V.19

Dag  1
Team Beast och Team Beauty lämnade tryggheten i Skåne i mitten på förra veckan för att jaga lax utanför Blekingekusten i fyra dagar. Problem med att få till ett boende på Hasslö i kombination med klena rapporter om bra fiske nära kusten gjorde att vi i sista sekund valde att förlägga vistelsen till Hällevik med närhet både till Knixet och mer landnära fiske syd Tärnö. Att vi fick dagsfärska rapporter om bra fiske på Knixet förstärkte känslan av att det nog var bästa valet.
Sedan länge var det bestämt att min kära svåger John (landkrabban) Horvat skulle gasta men efter svår sjösjuka på sydkusten ställde jag ett ultimatum om sjösjukepillertvång (puh vilket långt ord). Lydig som han är inhandlades det en burk beska piller och problemet var löst. Magnus hade så klart med sig äldsta sonen Oscar som mer eller mindre är född i en trollingbåt.

Vi anlände på torsdagmorgon och möttes av tjock dimma i Hällevikshamn. Några timmar försenade efter lunch på kajen och smidande av fiskeplaner var vi på väg ut mot Knixet. När samtliga spö var på plats hann vi knappt komma in i matchen innan det small till på två ytspö samtidigt och tunga laxar var krokade. Som vanligt blev det kontrollerat kaos och darrande knän när spö skulle rensas, laxar drillas och prylar flyttas runt. Jag högg första spöet och John började rensa medans den andra laxen fick åka släptåg några minuter innan jag även fick känt på tyngden i det spöet. Vi försökte avgöra vilken som verkade störst men det var hugget som stucket och John övertog det spö jag först greppade.

Laxen kom in ganska snällt och håvningen gick perfekt. Jag var väldigt angelägen om att försöka återutsätta laxarna om de förblev oskadda och denna första lax vägdes i håvgarnet till 11.5 kg och släpptes snabbt åter efter ett par bilder, nytt PB för Johan minsann. Laxen demonstrerade sin brutala styrka genom att totalt misshandla min nyinköpta Ismo.  Lax nr två på 9 kg hanterades lika perfekt men med John som håvman. Sjukt nöjda med inledningen trummade vi på i området några timmar innan vi krokade en tredje lax på dryga 6 kilo. Team Beauty hade ingen bra första dag men någon gång ska man väl få dominera dessa laxakungar…..

Dag 2
Vi kände att vi hade flytet och denna andra dag skulle vi säkert också köra på lax. Havet låg platt och mjukt som ett nyöppnat paket smör och det var fullkomligt underbart skönt i solen, det tog inte många minuter innan man fiskade endast iklädd boxershorts. Tyvärr var laxen lika lugn som havet och det var totalt stendött precis hela dagen för oss. Beauty lyckades både bränna stor lax men även landa lite så de knäckte koden för dagen i alla fall något.

Dag 3
Efter lite smskontakt med Mr Magic som bjöd på en het position från dagen innan tog vi beslutet att bränna ca 20 distans rakt ut i havet för att söka laxen där istället. Väl på plats insåg vi att det var här de tio mest framgångsrika teamen i Karlshamns Laxfestival höll till och direkt vid ankomst hörde vi på radion om många och stora laxar. I expressfart fick vi i prylarna och kort efter hade vi krokad lax på ytspö. John greppade spöet och rensproceduren inleddes. Lika snabbt som laxen krokades lika snabbt var den borta. John gjorde allt rätt men laxen valde att lämna oss.
Magnus och Oscar landade en 10+ fisk direkt och vi hoppades på ny chans inom kort.  Det hann nog inte gå mer än 20 minuter förrän vi fick ett brutalt påslag på djupriggen och rullknarren gick upp i total fasett, säkert 100 meter lina for ut i ”ljusets hastighet”. Känner att jag har perfekt spänn i linan när laxen lugnat sig men så händer det F.A.N igen, den lämnar!!!!!!! Vad är det frågan om varför händer detta…….
Magnus rapporterade om samma sak och av någon anledning tycktes laxen bita försiktigt på skedarna.

Huggruschen avtog och resterande 8 timmar var totalt händelselösa. Man blir aldrig klok på detta fiske men det är grymt att missa två brutallaxar inom 30 minuter för att sen åka runt i samma område 8 timmar utan ett pet. När vi tillslut var tvungna att börja plocka upp för att hinna i hamn innan mörkret rapporterade Magnus om krokad lax och en liten gnutta hopp infann sig. När John ska ta upp vårt sista spö smäller det till och äntligen har vi krokad fisk igen. Underbart att få tillbaka lite självförtroende efter två dagar utan fisk i båten. När jag är redo att håva ser jag snabbt att det minsann är en öring han har fått på kroken. Tyvärr smal men rejält lång och tynger vågen till 7.2 kg m.a.o ytterligare ett PB till John.

Efter detta var det hemgång.

Dag 4
Vi hade för avsikt att bryta fisket vid lunch sista dagen så vi valde att komma ut tidigt. Uppgång 04:30 för att städa hyrstugan och packa ihop allt. I hamn ca 06:00 och på plats i det tänkte fiskeområdet strax innan 07:00. Team Beauty höll sig närmare hamn för att satsa alla kort på en stor vandringslax men vi gick ut lite längre i hopp om att det skulle vara rätt metod. Vi hittade allt varmare vatten och trots att timmarna gick kändes det som det bara var en fråga om när det skulle smälla på. Nästan prick 11:00 börjar en av rullarna på ett ytspö skrika och laxafajten är igång. John drillar med andakt och jag sköter resten. En fantastiskt vacker fisk på 11 kilo bordas för snabb vägning, fotografering och återutsättning. Snacka om humöret var på topp igen, när det är långt mellan huggen är det extra trevligt att fisken är stor. Via radion har vi kontakt med Beauty och en annan båt och även dom drillar fisk i samma stund. Magnus låter något stressad när han berättar att de kämpar med ett dubbelhugg på två parallellt fiskade ytspö och det är stora fiskar som kämpar bakom båten. Senare fick vi höra att de landade båda, en på 8 kg och nytt PB till Oscar på14.9 kg, grattis.

Vi behöver inte vänta länge innan det är min tur att få gå en match med ytterligare en storlax,
ett brutalt påslag på mitt mellersta riggspö där jag precis satt en NK M80 med lax som bjuder på
både tyngd och fart. John fixar rutinerat rensningen och jag njuter av fajten.
Vi inser knappt förrän laxen är håvad att den är riktigt stor.
Havet ligger platt med en lätt krusning på ytan så vägning i IKEA-kasse går galant och vågen
stannar mitt på 14-kilosstrecket och nytt personbästa för mig är konstaterat.
Vi fiskar ungefär en timme till för att sen plocka upp och bränna tillbaka i hamn.
Vid upptag krokar John sin vana trogen en brun öring som vi uppskattar till ca 4 kilo.
Därefter återigen en mjuk och fin båtfärd mot hamn men tio minuter efter att vi angör bryggan
kommer en stark vind från syd så tajmingen var klockren.

Trots att det stundtals var supertrögt och långt mellan huggen är vi supernöjda med resan och helt övertygade om att vi gör om den nästa år.

Väder:  noll till svag vind från syd, sol, växlande molnighet, 7-8.5 grader i vattnet