4 maj 2015

Vildlaxarnas tid!!


 




Måndag morgon och man känner i hela kroppen att helgen har satt sina spår och då talar vi inte om fest och baksmälla utan hårt ”arbete” på havet J Två dagar av tre möjliga var fiskbara och det är nog nära på rekord för denna i övrigt konstant blåsiga vår. Dennis ”Giganten” Davidsson aka grannen gastade Beasten och nu var han laddad till tänderna med nyköpta beten och annat krimskrams för laxen. Orginalplanen var att delta i KST på lördagen (tävling med utgångshamn Karlskrona) men då lördagen blåste bort och vi inte hade möjlighet att ansluta i tid på söndagen (som var alternativ tävlingsdag) bestämde vi att prioritera en något kortare fiskedag på hemmavatten.

Fredagens satsning la vi i Ystadbukten och området där Team Salmonater (http://salmonizer-blacksheep.blogspot.se/) hade landat 17+ lax tidigare i veckan. Vi satte i prylarna utanför 30-meters kurvan och trollade oss ut mot djupare vatten. Temperaturen ökade med tiden men vi lodade nära på ingenting så det kändes inte direkt förhoppningsfullt. Efter några timmar precis lika oväntat som det brukar vara brakade det loss. Jag är precis på väg att lägga ut ett ytspö efter att ha bytt till en Ismo gigant, efter ca 50 fot så stramar linan till och jag känner hur nått fastnar på betet. Direkt blir det ett utras som aldrig tycks vilja ta slut och vi får rensa rubbet av övriga spö och vända upp båten mot fisken, först då kan jag ta hem lina och en tung fight påbörjas. När vi väl ser fisken i ytan och dess grova paddel är det inget snack om att det är årets största så här långt. Odramatisk håvning och snabb vägning genomförs och  laxen lyfts upp mot den rullande videokameran istället för att krångla med en massa foton. Det går så mycket snabbare och man minimerar tiden laxen är i båten. I efterhand är det supersmidigt att generera bra stillbilder från filmklippet. 13.5 kg vägde denna skönhet och som alla övriga laxar denna vår var den bestyckad med fettfena.
 
Vi började äntligen loda betesfisk i området och med tanke på nappet vi just haft var det inget snack om att vi skulle snurra runt här resten av dagen. Inte långt senare var det dags igen och nu hugger det på samma spö och samma bete men denna gången håller ingen i spöet när det hugger. Dennis var snabbt framme och greppar spöet och det är återigen en storlax då utraset är brutalt, dessvärre lämnar laxen ganska omgående och vi står där med snopna blickar….. Bara att sätta i igen och nötta på. Vi får en chans till innan dagen är över och nu är det hugg på yttersta paravanspöet och för första gången har vi lax på en Toby 60 grams. Direkt bjuder laxen på akrobatik med några höga hopp och volter långt där ute. Allt går vår väg och en lax på 11.5 kg hamnar i vägsäcken. Vi fiskar ett tag till innan det är dags för hemfärd.

Lördagen blåser som bekant bort men prognosen för söndag såg perfekt ut. Vi tar sikte på att fiska området syd Kåseberga denna dag och återigen är det vandrarna vi vill åt. Inte alls olikt fredagen börjar vi med ett ythugg och en fin välkonditionerad lax på 10 kg blankt faller för ett av Dennis nyköpta beten. Vi kämpar på i många resultatlösa timmar och satsar på så många ytspö det går då riggarna inte levererar alls i dessa tider. Äntligen är det dags igen och nu är det brutalesdeluxlaxar som ger sig in i leken. I princip samtidigt hugger två laxar längst ut på babord sida och vi står båda med stentuffa utras i händerna. Dennis lax är uppe och stökar flera gånger i ytan innan den helt plötsligt är borta….. Min lax tokrusar och det bara sprutar ut lina, jag blir lätt svettig när jag inser att det inte är mycket lina kvar på spolen. Efter att vi har fått ner farten och jag har spänt bromsen så mycket jag vågar får vi stopp på laxen men den står tungt och jag kan inte rubba den en meter. Jag står bara och håller i spöet med så mycket spänn jag vågar och hoppas att den snart ska bli trött. Lika plötsligt som den högg lika plötsligt släpper motståndet och laxen är borta….%¤#”¤&.!!!!!! Faaaaaaaaaaaaaaaan är allt jag får ur mig, hur orättvist kan det få vara???? Här står vi med två drömlaxar och så får vi inte ens landa i alla fall en av dem L Två nedstämda laxtrollingmuppar sitter mest och tjurar i båten under dagens sista resultatlösa timmar i kombination med att vinden tilltar och till slut bryter vi för att lägga ytterligare en fiskedag bakom oss.

Nästa helg (om vädergudarna vill) är det min gamla vapendragare Magnus aka Mr Beauty som gastar och siktet är inställt på Blekinge.

Väder: sol, svag tillmåttlig vind, 7-8 grader i vattnet

Inga kommentarer: