12 apr. 2016

SM-kval i Ringsjön

I lördags var det återigen dags för kval till årets upplaga av Sportfish Masters SM i gäddspinn. Precis som förra året gick första kvalet i Ringsjön och jag och Anders skulle se till att säkra en finalplats även i år.

Start 08:00 och hela 27 team hade kommit till start. Det gällde att bli som sämst fjortonde för att få vara med i höstens final som återigen körs i Karlskrona. Vi satsade i princip på samma upplägg som i fjol och vi visste att det skulle bli svårt eftersom det är mitt i leken och gäddorna har annat för sig. Redan efter 15 minuters fiske krokade jag min första snipa och vi hade tävlingens första fisk registrerad.

Vi nötte på men var vi än satsade kändes det dött. Efter indikationer på huggvillig fisk i västra delen av sjön bestämde vi oss för att göra en längre förflyttning och började fiska en vik med hyfsad pålandsvind. Ganska snart hade vi kontakt och Anders lyckades kroka och behålla vår andra registrerade fisk. Vi hade flera kontakter men det var svårt att få med gäddorna hela vägen till båten. Till slut säkrade jag ytterligare en godkänd om än kort fisk, sen dog det ut och vi prövade nya ställen utan resultat.

När liveuppdateringen stängde och det var två timmar tävlingstid kvar hade vi alltså endast tre godkända gäddor. Vi insåg att det skulle krävas full pott dvs fem gäddor och troligen en bit över 300 cm för att säkra den där finalplatsen. Vi hade inget vettigt ställe inom räckhåll kvar att testa så vi tog ett drastiskt beslut att fiska enligt tvärtom metoden dvs där gäddorna normalt sätt inte borde stå.

Vi körde i väg till en grundkant och började fiskade i totalt stilla vatten när det var ca 1h kvar. Nästan direkt har Anders en kontakt och kort efter krokar han en urlekt hona på 70 cm. Vi får verkligen hoppet tillbaka och nu finns det en chans om vi i alla fall får en till i motsvarande storlek. 10 min senare får jag ett bra hugg och en fisk med lite mer tyngd vevas in och når håvnätet. Vi konstaterar att denna är nog något längre och väl på mätbrädan visar den 74 cm. Gött det finns trots allt en chans att detta resultatet (329 cm) kan hålla hela vägen. Vi hinner med några kasst till innan det är dags att avbryta och köra mot hamn.

En nervös väntan påbörjas inför slutresultatet som tar ca 1h att räkna fram. Några team som vi vet har fiskat bra har mellan 340 och 380 cm så vi håller tummarna att vårt resultat ska räcka. När det slutligen är dags för slutresultatet får vi höra att två team som ligger på kvalgränsen har samma totalresultat och det är 329 cm…… Alltså har vi antingen tagit sista finalplatsen eller missat den med minsta möjliga marginal. Detta ska då avgöras utifrån lagets längsta fisk (74 cm) och det skiljer 2 cm mellan dessa!!!!! Med andra ord min sista fisk som fångades kort innan vi avbröt visade sig rädda hela tävlingen för oss J

Så underbart härligt och nu är vi återigen med på finalen tillsammans med teamen Totalfiske, Joda och Bulk som alla fiskade bra och också knep finalplatser.