29 dec. 2007

Mete visade sig vara lösningen: 7.4, 8.7 och 12.4 kilo



Efter torsdagens lyckade metesatsning var det höga förväntningar inför dagens pass. Nog trodde jag att det skulle gå bra med inte i min vildaste fantasi så här bra. Idag var Magnus gäst i båten och redan i andra driften visade han var skåpet ska stå. Med några minuters mellanrum hade han landat två fina gäddor i 2-3 kilos klass.

Några drifter senare var det min tur och äntligen var årets största gädda landad, en fin bit på 8,7 kilo. Det var riktigt förlösande att få den fisken då 2007 ”hitintills” har varit uselt för mig när det gäller stor gädda. Strax efter ringde Anders som var på väg hem från ett mindre lyckat Blekingefiske. När han hörde att vi bände stort fick han bråttom och vi bestämde att han skulle ansluta ett par timmar senare. Inte mycket hände under dessa timmar men precis innan Anders kom krokade jag ytterligare en fin fisk på 7.4 kilo. Anders dök upp på andra sidan ån precis när jag höll upp fisken för fotografering så det blev ett par bilder på distans också. Fisken åkte i igen och vi rodde över till andra sidan för att plocka upp Anders.

När vi nådde åkanten slängde jag i mitt tackel undertiden Anders hoppade i båten. Nästan omgående sjönk mitt flöte och det var dags att kroka gädda igen. Denna gång kände jag att det var stor fisk ungefär som de tidigare två men när gäddan visade sig i ytan såg vi att det var en betydligt grövre fisk som hade slukat mörten. Upp kom till slut ett riktigt as med enormt huvud och jag insåg att mitt gamla PB var i ”fara”. Lyckan var total och uttrycket ”den satt långt inne” passade klockrent då jag kämpat som en dåre för en stor gädda igen. Drygt 3 år tog det för mig att komma över 10 kilo igen och att sätta nytt PB på kuppen skadar ju inte :)

Väder: Mulet, blåsigt ca 7 grader i luften

Inga kommentarer: