8 jan. 2008

Vad är sannolikheten för detta?

I söndags var det dags för mete igen då vi lägger all tid på de just nu pga de goda förutsättningarna i ån. Denna gången var vi åter igen 3 man i båten då Anders och KJ hängde med. Efter en ganska seg inledning med endast en snipa för min del och ett par mindre gäddor för KJ hände det någon helt oväntat. Vi hade förflyttat oss en bra bit nedströms från där jag en vecka tidigare tog min fina 12+ gädda då KJ krokar ännu en gädda av 10+ format. Efter en bra och tung fight handlandar vi en fisk som var till utseendet mycket lik mitt nya PB men vi kunde inte tro att det skulle kunna vara samma fisk.

Faktum är att i samband med fångsten tänkte vi inte ens tanken på att det skulle kunna vara samma fisk eftersom det var minst 1000 meter ifrån min fångstplats samt att oddsen för att det skulle hända en vecka senare kändes orimliga. Någonstans i bakhuvudet fanns ändå tanken så när vi kom hem och började kolla bilderna på denna och min 12+ insåg vi ganska snabbt att det var frågan om samma gädda. Kul på sätt och vis för bevisligen fungerar C&R och gäddan var uppenbarligen igång och käkade igen. Möjligen har den valt att förflytta sig en bra bit eftersom den ogillade att bli fångad eller så är det ett helt naturligt beteende. Troligen hade den inte ätit på en vecka då den tappat 400 gram snacka då om sjukt oflyt att första betesfisken efter den obehagliga upplevelsen tvingar upp henne på en ny åktur ur vattnet. Jag får väl revidera längden på min till 113 cm för den lär ju inte blivit kortare på en vecka :)

Riktigt kul för KJ att han ännu en gång har fått ett nytt PB från min båt och nu kan vi titulera oss "gäddbuksvågrar". Innan dagen var slut landade KJ ytterligare en fisk över 100 cm på dryga 7 kilo, snacka om att han var nöjd med denna dagen.

Väder: Vindstilla, mulet 2 grader i luften

Inga kommentarer: