20 feb. 2008

Drömtur

I går morse var det återigen dags för en ledig tisdag då det nalkades vrakfiske. Idag var vi tre man som i svinottan begav oss ut på Östersjön med höga förhoppningar om stora torskar.

Vinden hade inte riktigt lagt sig när vi lämnade hamn så vi valde att fiska av någon ganska landnära position först för att vänta in vindvändningen och på följande stiltje. Något överraskade visade sig den planen vara givande då det nappade friskt redan vid första släppet. Torsken höll fin matstorlek och snabbt hade vi några fina torskar var i 5-7 kilos storlek.

Karl-Johan fick ett riktigt stenhårt napp som tyvärr gick av pga. linbrott, detta kunde mycket väl ha varit en torsk på runt 15 kilo men det fick vi tyvärr aldrig veta. Strax efter så lyckades Anders kroka dagens första ”målare” en riktigt gammal och sliten rackare på fina 12.5 kilo. Några släpp till gjorde vi med några mindre torskar som resultat innan vi bestämde oss för att göra en satsning betydligt längre ut.

Vinden hade lagt sig hyfsat men tyvärr hade det kommit en ganska tjock dimma som skymde solen istället. Efter en lagom skumpig resa i ca 20 knop körde vi ur dimman ca en distans innan vi var framme vid nästa position där vi haft bra fiske för nästan exakt ett år sedan. I första släppet krokade jag en torsk på 12.5kg följt av en på 15.0kg i påföljande släpp. KJ och Anders krokade också fin torsk och vi stod mest och gapade över fullträffen. Kommande dryga 2 timmar var ett rent inferno i stortorsk och vi bara körde på i fantastiskt solig väder så pass att flytplaggen åkte av redan efter några släpp.

När det slutligen började bli några minuters vila mellan huggen kunde vi summera 9 torskar över 10 kilo (10.0, 10.4 12.5, 11.2, 11.5 12.5, 12.5 15.0) och ca 100st totalt där snittvikten låg på minst 7kg. Vi praktiserade C&R väldigt effektivt genom att låta torskarna tryckutjämna på några meters djup så att all luft bubblar ur dem, på så sätt simmar de med lätthet tillbaka ner i djupet. Ca 90% av all fisk returnerades.