5 maj 2008

Årets andra lax!

Återigen var det dags att styra mot Simrishamn och trolla lax. Vädret var strålande och jag och Anders var uppe okristligt tidigt för att få en lång dag på sjön. Motorn trilskades en aning vid start då den var tömd på bensin och behövde kämpa ett tag innan den drog igång. Efter några svettiga minuter var vi i all fall på väg ut.

Vi hade bestämt oss för att börja dagen i ett område som gav utdelning för exakt ett år sedan. Det som var intressant är att bottenstrukturen precis på detta ställe stiger ganska raskt från ca 190 fot till 145 fot och sådana ”kanter” brukar vara givande att fiska av. Till saken hörde även att positionen låg sydost från Simrishamn vilket var rätt riktning för det område vi planerade att köra vidare till om vi inte lyckades på förmiddagen.

Redan när vi började sätta alla 12 spöna fick Anders hugg på ena djupriggspöet och en mindre lax under måttet vi gå tillbaka igen. Förhoppningarna på området steg givetvis och vi hade även en hel del betesfisk på lodet. Många timmar flöt på sedan i det allt vackrare vädret och snart låg havet som en spegel. Betesfisken tycktes som bortblåst efter ett tag och vi började fundera på att plocka upp allt och byta plats. Magnus som även han var ute med The Beauty gav till sist upp då det var förbannat trögt. 10 minuter efter att vi sätt Magnus passera smälde det till i mitt nedersta djupriggspö och på bara några sekunder steg en stark lax från 65 fot och upp i ytan. En fet virvel och sen bar det i väg i rusande fart rakt akterut. Linan fullkomligt slets av rullen och bromsen ylade.

Detta var i särklass den brutalaste rusning jag har varit med om och tron på en riktig stor lax var ett faktum. Nära på halva spolen var tömd innan rusningen avtog och då hade jag också spänt bromsen ordentligt. Anders rensade snabbt undan sin sida och långsamt kunde jag veva hem bytet. Först vid håvningen såg vi laxen ordentligt och det var inget tvivel om att den skulle tynga vågen en bit över 10 kilo. Höga glädjetjut och ståhej brast ut när laxen var säkrad i båten. Det är en obeskrivlig känsla att landa en silvertorped som denna och solens reflexer i de silverglänsande fjällen får laxen att stråla (precis som vi vill jag lova).

Vi körde på några varv till i närområdet nu endast med 6 djupriggspö men havet ville inte bjuda på mer denna tur. Nöjda och stolta gav vi oss av hemåt igen

Väder: Sol, spegelblankt och en vattentemp som steg från 7.5 till 10.5 grader under dagen