11 maj 2012

Hasslö med eftersmak

Den planerade 3-dagars satsnigen med utgångshamn Hasslö, vecka 19 blev endast en 2-dagars pga av för tuffa vindar dag 3. Anders (Team Navia) som jag träffade första gången på Söröya för snart 6 år sedan var min gast och för honom var det även trollingpremiär i Östersjön. Vi hade ingen tidigare erfarenhet av laxfisket utanför Blekingekusten så det var bara att gå på tips och magkänsla för att försöka träffa rätt.

Min inställning var att vi kunde förvänta oss ganska få kontakter men chansen till riktigt stor lax borde vara hög. Redan när vi började sätta i prylarna dag 1 hörde vi över VHFén att det kom upp stora laxar i området och det verkade vara en huggperiod på gång. Tyvärr valde vi nog att börja fisket lite för långt in för att hinna nå de heta platserna innan huggperioden avtog. Timmarna gick och först på eftermiddagen kom första hugget på ett av våra ytspö. Det var Anders som fick greppa spöet men ganska fort insåg vi att det var en liten fisk. Säkert drillades och håvades Anders första Östersjölax, en liten rackare på knappt 4 kg.

Dag 2 anslöt Team Blänkaren och Team ”Christian”. Vi började fisket längre ut och precis som dagen innan lodade vi mycket betesfisk och flera bågar men de ville inte hugga. I vanlig ordning lyckades Blänkaren kroka en bättre fisk på knappa 10 kg men vi väntade fortfarande på det ”stora” hugget! När vi väl fick kontakt med laxarna igen gick det undan och snabbt hade vi drillat och krokat av 3 laxar av miniformat. Frustrerade över att vi bara lyckades locka smålaxarna till att hugga kämpade vi på tills vinden var för jobbig och med vågorna i ryggen trollade vi oss mot hamn.

Nu har vi i alla fall gett Hasslöområdet en chans men med facit i hand skulle vi kanske väntat en vecka till då fisket bara tycks bli bättre och bättre.

På söndag kör jag och Anders från Simrishamn igen.