27 maj 2014

Avslutning och summering av trollingvåren 2014




Sex veckor har gått sedan senaste blogginlägget och fisket som bedrivits har varit 100% trolling från Smygehamn i syd till Tärnö nordöver. Färre turer än planerat blev det främst pga. ovanligt mycket vind för att vara maj månad och att någon helg gick bort pga. andra aktiviteter.
Nio turer blev det totalt men det var tyvärr endast två som jag räknar som mer lyckade. Ingen bomtur men väldigt nära då två turer endast resulterade i en lax på respektive tur… Det har varit riktigt mycket smålax vilket iofs är positivt för tillväxten. Blekingesatsningen blev tyvärr lite för tidigt på säsongen och missflyt med vindarna gjorde att vi endast fick en heldagstur under de tre dagarna vi låg i Blekingehamn.

Avslutningen gick av stapeln i söndags då jag fick med mig grannen på en kraftsatsning med utgångshamn Hällevik för att rikta fisket på uppväxarlax med chans på någon vandrande eftersläntrare…. Vi satte oss i bilen redan 04:00 och hade båten i sjön strax innan 06:00. De första timmarna låg vi i ett område som inte kändes så hett så när Thomas anslöt i sin nya Micore 630 bestämde vi oss gemensamt för att göra en 11-distans förflyttning längre ut. Det kändes som vi tog rätt beslut när vi anslöt till några andra båtar som låg i området och aktiviteten på radion var frekvent med rapporter om både huggvillig och stor lax. Det dröjde inte länge innan vi hade första laxen längst ner på riggen bakom en vit flasher och stive och en smällfet och hög fenklippt torped i femkilosklassen låg i håven. Vi fortsatte att snurra runt i området och huggen droppade in med jämna mellanrum, nästan alla högg längst ner på riggarna bakom flashers från 70-80 fot djupt. Endast horngäddor behagade hugga på ytspöna men lyckligtvis inte allt för ofta.

När vi äntligen fick hugg överst på riggen då blev det åka av och en brutalt stark lax rusade först ett tag innan den hoppade högt långt bakom båten ett par gånger. Dennis som aldrig varit med om att drilla storlax med allt vad det innebär var överväldigad över kraften i andra ändan av linan. Jag rensade som sig bör succesivt övriga spön och mitt i tumultet högg det ännu en 5-kilos på min nederst stackade flasher. Snabb drill och ännu snabbare håvning sen kunde man återgå till den riktiga bataljen. Efter drygt 30 min började jag undra hur motståndet kunde vara så kraftigt från laxen som nu gick och tryckte på 40 meter lina nästan rakt under båten, de brukar ju komma periodvis ganska lätt när krafterna tryter.  Jag blev orolig att det kunde handla om en felkrokning vilket givetvis skulle innebära att laxen nog inte var så monsterstor som vi hoppades. Efter drygt 50 minuter ser vi den för första gången då den kommer sidledes i ytan och liksom kryssar fram. Jag noterar dessvärre att kroken sitter i nacken och inte konstigt att det har varit ett grymt motstånd L Till slut får vi den i håven och även om det är en 10-kilos lax kände vi oss snuvade på den laxen som skulle få hela säsongen 2014 att gå till historien som året då det med det med stort ”D” hände……

Vi kom snabbt över fadäsen och fortsatte på samma bana med mindre men fina uppväxare som högg längst ner på riggarna. Totalt hade vi 10 laxar med två som lämnade innan vi hann se dem och faktiskt 4 av dem var fenklippta. Då jag i princip inte har klubbat en ända lax i år unnade vi oss att få med två var hem. Nu blir det ingen mer aktiv satsning på trolling denna vår men kanske en sommartur lite längre fem..

Väder sista turen: Sol, medelvin från syd och ca 13 grader i vattnet.

Inga kommentarer: